Kontakt podaci

Advokat Veličković M. Veljko
Adresa: Resavska 8 11000 Beograd
Mobilni: 064-514-6577
tel: 011-3242-544
e-mail: veljkov6@gmail.com

Naknada štete

   naknada stete u saobracaju






Naknada štete

NEMINEM LAEDERE-ZABRANA PROUZROKOVANJA ŠTETE.

Ko drugome prouzrokuje štetu dužan ju je nadoknaditi. Šteta može biti materijalna na imovini oštećenih i nematerijalna za pretrpljene fizičke bolove, duševne bolove, zbog umanjenja životne aktivnosti, naruženosti, povrede ugleda časti ili slobode prava ličnosti, kao i za strah ukoliko jačina bola i straha to opravdava. Šteta može biti stvarna ili izmakla korist. Štetni događaji mogu nastati u raznim životnim situacijama i na različitim mestima npr. na poslu-povredom na radu,na javnom mestu,u školi, ujedom psa lutalice ili što se najčešće dešava u praksi u saobraćaju. Bez obzira na mesto nastanka štetnik je uvek dužan nadoknaditi je, takođe naknada se može potraživati i od osiguravajućeg društva lica koje je prouzrokovalo štetu.

U savremenom životu štetni događaji iz kojih proizlazi pravo na naplatu štete su mnogobrojni pa se naknada stete može potraživati od raznoraznih subjekata npr. :

- od poslodavca se najčešće potražuje naknada štete za povrede na radu , nezakonit otkaz , neisplaćene zarade ili neiskorišćeni godišnji odmor
- od zaposlenog se potražuje naknada štete za štetu koju je pričinio poslodavcu na radnom mestu,
- od osiguranja tj osiguravajućeg društva najčešće se potražuje naknada štete za štete pričinjene u saobraćajnim nezgodama po polisama osiguranja od auto odgovornosti ili kasko polisama za motorna vozila
- od države se potražuje naknada štete zbog neosnovanog pritvora
- od opština, gradova i nadležnih komunalnih preduzeća se potražuje naknada štete za ujed pasa lutalica.

Kako se moja advokatska kancelarija bavi prethodno navedenim slučajevima a ponajviše naknadom štete iz saobraćajnih udesa na ovom mestu ću napisati par rečenica koje mogu biti korisne oštećenima pre nego što se pokrene naplata štete od osiguranja za štetu nastalu u saobraćaju. Ovo se prvenstveno odnosi na štete pričinjene na motornim vozilima i licima za lake i teške telsene povrede .


Naknada štete od osiguranja za štetu nastalu u saobraćaju

Često se dešava da osiguravajuća društva ne žele da priznaju pravni osnov nastanka štete ističu doprinos oštećenog ili kad priznaju osnov ne žele da isplate odgovarajući adekvatan iznos nadoknade već pokušavaju da umanje svoju obavezu. Da bi se maksimirao iznos naplate štete pogotovu za saobraćaj, potrebno je da se advokat dobro razume u saobraćajne nezgode , saobraćajne prekršaje i da dobro poznaje sudsku praksu kod odlučivanja o visini štete . U takvim i sličnim slučajevima oštećeni se mogu obratiti mojoj advokatskoj kancelariji.

Podnosimo osiguravajućim društvima odštetni zahtev zajedno sa potrebnom dokumentacijom koju pribavljamo u saradnji sa klijentom. U slučajevima nepostizanja dogovora sa osiguravajućim društvima podnosimo tužbe nadležnim sudovima gde sudovi najčešće dosuđuju odgovarajuće pravične iznose naknade , često daleko veće od prvobitne ponude osiguravajućih društava. Neke od interesantnih sudskih odluka u oblasti naknade štete možete pogledati na internet strani Apelacionog suda u Novom Sadu.

Kada se potražuje naknada štete iz saobraćajne nezgode potrebno je pribaviti zapisnik o uviđaju saobraćajne nezgode, odgovarajuću sudsku odluku ako postoji od strane prekršajnog ili krivičnog suda, lekarske nalaze, otpusne liste, zapisnik o oštećenju vozila i drugu odgovarajuću dokumentaciju kojima dokazujemo štetu a pri čijem pribavljanju pružamo pomoć i na osnovu koje kasnije podnosimo zahtev prvo osiguravajućem društvu u vansudskom postupku a potom u slučaju potrebe i tužbu sudu.

Naknada štete iz saobraćajne nezgode često može biti otežana ako oštećeni ne poštuju određena pravila i proceduru. Ovde mogu navesti neke greške koje se dešavaju u praksi. Primer česte greške oštećenih nakon sudara je što ne sačekaju dolazak policje nego im štetnik na licu mesta obeća neku vrstu naknade koju kasnije ne želi da realizuje. Policija u tom slučaju ne biva pozvana na mesto događaja pa samim tim i ne postoji zapisnik o uviđaju bez koga je oštećenom kasnije drastično otežano dokazivanje da je uopšte šteta iz te saobraćajne nesreće.

Često se greši što se policiji kod pravljenja zapisnika o uviđaju saobraćajne nezgode ne prijave lake telesne povrede pa posle osiguravajuća društva čak i u slučaju posedovanja medicinskih nalaza o povredi ne žele mirnim putem da isplate štetu iz osiguranja već se mora tužiti i na teži način dokazivati poreklo povreda. Policijski zapisnik o saobraćajnoj nezgodi je javna isprava i ima pretpostavljenu tačnost pa sve ono što nije navedeno u zapisniku se kasnije često teško dokazuje. Moguća greška je što i slučaju graničnih šteta ispod 200.000,00 dinara oštećeni od policije ne insistiraju na vršenju uviđaja već umesto toga sa štetnikom sačinjavaju Evropski izveštaj o saobraćajnoj nezgodi pa se naknadno procenom kod ovlašćenih servisa ispostavi da je štetna na motornom vozilu drastično veća od prvobitne procene, pa se i ova razlika često mora sudski tražiti .

Bitno je tužbu uputiti sudu pre zastarelosti koja se u ovim slučajevima računa kao ista koja je potrebna za zastarelost krivičnog gonjenja za krivično delo ugrožavanje javnog saobraćaja ili teško delo protiv bezbednosti javnog saobraćaja zavisno od posledica dela. Zastarelost u ovom slučaju zavisi od visine propisane kazne za krivično delo koja opet zavisi da li je u pitanju umišljajni ili nehatni oblik odnosno kolike su posledice dela. Ako je za krivično delo propisana kazna zatvora do 3 godine, zastarelost je 3 godine, ako je propisana kazna zatvora preko 3 godine zastarelost je 5 godina, ako je propisana kazna zatvora preko 5 godina zastarelost je 10 godina, dok ako je propisana kazna zatvora preko 10 godina zastarelost je 15 godina. Uslov da bi oštećeni mogao u parničnom postupku koristiti ovolike rokove zastarelosti a ne opšti rok od 3 godine je da se krivično delo dokaže i štetnik u krivičnom postupku oglasi krivim .

Neka osiguravajuća društva često koriste neiskustvo oštećenih pa im kod naplate osiguranja za lake ili teške telesne povrede ponude znatno manji iznos od realnog. Ovakva isplata još je dodatno uslovljena zahtevom da se oštećeni odrekne daljih potraživanja. Samim tim ako se pristane na ovakvo vansudsko poravnanje i klauzulu o odricanju od daljih potraživanja sudski postupak za razliku više nije ni moguće voditi. Zbog teške materijalne situacije neki oštećeni ne poznavajući svoje pravo i visinu naknade koja se može potraživati često pristanu na daleko manju naknadu, koja je drastično manja od one koju bi im advokat mogao obezbediti. Naplate štete na motornim vozilima nakon udesa može biti problematična jer oštećeni često ne znaju da imaju pravo u slučaju zamene delova na cene originalnih delova prema katalogu cena ovlašćenih servisa za svoju marku motornog vozila, kao i na cenu popravke prema cenama rada ovlašćenog servisa za njihovo konkretno vozilo. Sa druge strane im osiguravajuće kuće nude iznose naknade štete po kojima se motorno vozilo može popraviti samo kod neovlašćenih servisa i sa neoriginalnim delovima na šta neki oštećeni lakomisleno pristaju. Naknada štete iz udesa iz ovih razloga može biti dosta komplikovana jer je pre svega potrebno dobro proceniti visinu štete za šta je potrebno angažovanje stručnog lica .

Tužba za naknadu štete se podnosi kada sa osiguravajućim društvom ne može da se postigne vansudsko poravnanje, ponekad čak i najbolja osiguravajuća društva danas u Srbiji pokazuju tendenciju da kad isplate štete od više stotina ili miliona dinara vole oštećene da oštete barem za par desetina ili čak stotina hiljada dinara jer računaju da ih oštećeni neće tužiti i nažalost često budu u pravu pa im se ovakva računica isplati. Oni oštećeni koji ih u ovakvim slučajevima tuže lako dobiju spor pa se njima moraju nadoknaditi i troškovi postupka koji se sastoje od sudskih taksi i troškova advokata. Nažalost mnogo je veći broj onih koji ih u ovakvoj situaciji ne tuže pa osiguravajuće kuće imaju računicu i prave dodatni profit.

Naknada nematerijalne štete za lake i teške telesne povrede koja se dosuđuje u sudskoj praksi varira i njeni iznosi nisu uvek isti ni u različitim većima istog suda. Vrhovni kasacioni sud povremeno donosi pravne stavove u kojima se preciziraju orijentacioni kriterijumi koji određuju koliko bi sudije trebale dosuđivati . Visina odštete za teške telesne povrede kada postoji umanjenje životnih aktivnosti se vezuje za procenat umanjenja životnih aktivnosti kod oštećenog prilikom čega se procenat umanjenja utvrđen veštačenjem množi sa iznosom naknade koji se najčešće određuje za 1 % umanjenja životnih aktivnosti a koji je prethodno preporučen od strane najvišeg suda. Što se tiče naruženosti ona može biti lakog srednjeg i teškog stepena i takođe se u pravnim stavovima Vrhovnog kasacionog suda navodi koliko iznosi za svaki stepen , dok fizički bolovi i strah mogu biti jakog srednjeg i slabog intenziteta i određuju se najčešće u satima ili danima trajanja.


Posebna pogodnost u radu moje kancelarije u predmetima nastanka štete iz saobraćajnih nezgoda je mogućnost rada za određeni procenat od vrednosti predmeta spora, gde advokatska kancelarija tek po okončanju postupka namiruje svoje troškove iz iznosa koje osiguravajuće društvo isplati oštećenom uz odgovarajući iznos advokatske nagrade . U slučaju gubitka spora naš rad je besplatan.

Ovakav način tarifiranja advokatska kancelarija primenjuje i u drugim slučajevima zastupanja u imovinskim predmetima koji se mogu novčano izraziti kad se vodi postupak protiv solventnih dužnika a izvesnost dobijanja predmeta spora je velika i dogovara se sa klijentom po prethodnom proučavanju dokumentacije i mogućih dokaza . Na taj način pristup advokatskim uslugama se omogućava i licima slabijih platežnih mogućnosti koje nedostatak novca često onemogućava u ostvarivanju njihovih prava i angažovanja advokata.

Prednost angažovanja advokata kada se potražuje naknada štete iz saobraćajne nesreće je posedovanje mnogo većeg pravničkog znanja nego što ga imaju agencije za naplatu ovakvih šteta koje često kad ne mogu u mirnom postupku da naplate brz novac ostavljaju klijente na cedilu i uopšte ne žele da vode sudski postupak , dok su sa druge strane vrlo agresivne kada pribavljaju klijente često ih telefonski uznemiravaju ili čak u težim slučajevima lično po bolnicama posećuju i remete im mir . U svojoj praksi sam uspeo da naplatim neke štete u slučajevima kada su agencije za naplatu štete vratile klijentu predmet kao nenaplativ ili kad nisu želeli da tuže osiguravajuća društva jer je sama tužba podrazumevala čekanje na novac izvesno vreme i teži postupak .
Neke zanimljive stavove suda povodom naknade štete u saobraćaju možete pogledati ovde.


 
developed by SOFT+ / © Advokat Veljko M. Veličković 2014.